הקטנת חזה: כל מה שאת צריכה לדעת על ניתוח להקטנת שדיים

שתפ/י את המאמר:
Facebook
Twitter
WhatsApp
תוכן עניינים

חזה גדול, יפה ככל שיהיה, עלול לגרום לבעיות בריאותיות רציניות שניתן לפתור אותן על ידי ניתוח הקטנת חזה. בנוסף, יש נשים שכלל לא מרוצות מחזה גדול, שבנוסף לחוסר הנוחות הפיזית גורם להן לחוסר נוחות נפשית, מבוכה, ופגיעה בדימוי העצמי. במקרים מסוימים קופות החולים מכירות בצורך בניתוח הקטנת חזה ומממנות את הטיפול להקטנת שדיים ולתיקון חוסר סימטריות, ובמקרים שבהם מדובר בניתוח הקטנת חזה משיקולים אסתטיים בלבד המימון נעשה באופן עצמאי, עם הטבות בביטוחים המשלימים, אבל לזה עוד נגיע בהמשך. 

למה צריך ניתוחי הקטנת חזה

  • בעיות אורתופדיות וכאבים: חזה גדול עלול לגרום לכאבים כרוניים בצוואר, בכתפיים, בגב ובעוד אזורים ולא מעט נשים עם חזה גדול מדווחות על כך גם על בעיות ביציבה. 
  • גירויים בעור: חזה גדול עלול לגרום לגירויים ולפריחות באזור הכפל התחתון. זהו אזור רגיש במיוחד עם נטייה לזיהומים, והגירוי יכול בהחלט לפגוע באיכות החיים. 
  • חריץ בקו החזייה: את הנושא הזה את מכירה הרבה יותר טוב מכל אחת אחרת, החזייה שתומכת בחזה יכולה ליצור חריצים באזור הכתפיים כתוצאה משימוש של שעות מרובות ביום. אמנם אין כאן בעיה רפואית, אך בהחלט חוסר נוחות. 
  • צניחת שדיים: מראה של חזה נפול ושמוט שכיח במיוחד אצל נשים עם שדיים גדולים. התופעה נגרמת בגלל שהעור לא יכול לספק לחזה תמיכה בשל מתיחה כרונית לאורך השנים. 

במקרים מסוימים מקובל לשלב ניתוח הקטנת חזה עם הרמת חזה בגלל המראה השמוט של השדיים. יש המון גורמים לכך שהשדיים משנים מיקום וצורה, וזה ממש לא רק בגלל האם את לובשת חזייה ובאיזו חזייה את משתמשת. ההשפעות העיקריות מגיעות בגלל גורמים תורשתיים שקובעים עד כמה רקמת השומן דחוסה, ומהי רמת מתיחת העור שממסגר את השדיים ומעניק להם צורה. אחרי הגורמים הגנטיים מגיעות השפעות חיצוניות כמו הריון, לידה, הנקה, ניתוחים, השמנת יתר, הורדה במשקל, ״אקורדיון״ בין השמנה להרזיה, ועוד. כל אלה משפיעים על רקמת השומן ויצירת עור שכבר לא מסוגל להתכווץ.

 

למה לצפות בניתוח הקטנת חזה

במהלך ניתוח הקטנת חזה, הרופא המנתח חותך וכורת את רקמת השד. קיימות שלוש טכניקות שהן הקטנה מזערית עם חיתוך סביב עטרת הפטמה, הקטנה בינונית עם חיתוך סביב עטרת הפטמה ולכיוון מטה בקפל התת-שדי, והקטנה גדולה עם חיתוך סביב עטרת הפטמה לקפל לאורכו של הקפל. השיטה עצמה תיקבע על ידי המנתח בהתאם לצורת וגודל השדיים, לתוצאה הסופית הרצויה, ולמה שנראה מתאים עבור מצבך האישי. בכל אחת מהשיטות הניתוח נעשה בהרדמה מלאה עם רופא מרדים שנמצא בחדר. במצב של חזה גדול מאוד יש צורך להסיר ממנו את הפטמה והעטרה, והן יושתלו מאוחר יותר במיקום גבוה יותר תוך שהן שומרות על חיות וחיוניות. 

בסוף הניתוח, הכירורג יתפור את הרקמות העמוקות של החזה באופן שתומך בעיצוב החדש שלו, וכך העור ייסגר. הצלקות נותרות באופן קבוע, אך הן מיטשטשות באופן ניכר, כך שהן כמעט לחלוטין בלתי נראות לאחר תקופת ההחלמה גם כשאת עם בגד ים. 

חשוב שתדעי שאי אפשר להקטין שד גדול מאוד ולהפכו לקטן מאוד, משום שבמהלך הניתוח לא רוצים לפגוע בכלי דם שמעבירים אספקת דם וחמצן לפטמה ולעור. פגיעה בכלי הדם הללו עלולה לגרום לנמק בפטמה. לכן, ניתוח הקטנת חזה מקטין את החזה למינימום האפשרי בהתאם למבנה השד שלך ואספקת הדם, והכל כדי לשמור על בריאותך ועל בריאות השדיים ללא סיבוכים מיותרים. 

 

כל מה שחשוב לדעת לפני הניתוח

הדבר החשוב ביותר לפני הניתוח הוא שיחת הייעוץ עם הרופא המנתח. זוהי הזדמנות מצוינת לשאול כל שאלה שרק עולה לך בראש ולהפיג כל חשש שיש לך לקראת ההליך. גם כשמדובר בניתוח לצרכים קוסמטיים בלבד עדיין מדובר בניתוח, כך שהחשש שלך מובן בהחלט והרופא או הרופאה המנתחים יוכלו להסביר לך בפירוט על ההליך, כדי שביום הניתוח תגיעי רגועה ונינוחה. 

במהלך שיחת הייעוץ את יכולה לצפות לשאלות על מצבך הבריאותי, הליכים רפואיים או אשפוזים קודמים, תרופות או תוספי תזונה שאת נוטלת, שאלות על הרגלים כמו אלכוהול, עישון או סמים, ואיך את מצפה להיראות אחרי הקטנת חזה. בנוסף תישאלי על היסטוריה משפחתית של סרטן השד ככל שיש כזו, תימדדי ותיבחני באזור החזה – גודלו, מיקום העטרות והפטמות, מצב העור, וכך יותאם עבורך באופן אישי ניתוח להקטנת חזה. 

הנחיות לאחר ניתוח הקטנת חזה

את תוצאות הניתוח תוכלי לראות כבר לאחר שתתעוררי, ממש באופן מיידי, אך החזה יהיה עטוף בתחבושות, גם באזורי החתכים וגם בתחבושת אלסטית או חזייה להפחתת הנפיחות. התחבושת או החזייה ילוו אותך בתהליך ההחלמה, והרופא המנתח יסביר לך מתי להגיע להסיר אותן וכן את הצינורית הדקה לניקוז דם והפרשות. בימים ובשבועות הבאים הנפיחות שמאפיינת ניתוח הקטנת חזה תפחת והחזה יקבל את צורתו החדשה והסופית. התוצאה המלאה מגיעה מספר חודשים אחרי הניתוח, והצלקות ידהו בהדרגה. 

ניתוח הקטנת חזה מספק תוצאות קבועות, אך הוא לא עוצר תהליכי הזדקנות טבעיים. בשל כך, לאורך השנים צורת החזה יכולה להשתנות. הצוות הרפואי ימסור לך הנחיות מדויקות לשמירה על התוצאות לאורך זמן, אך שני המפתחות העיקריים לכך הם שמירה על אורח חיים בריא ומשקל יציב, כלומר בלי העלאות גדולות במשקל וללא דיאטות כסאח כדי להיפטר מהקילוגרמים העודפים. יוסבר לך אילו תרופות עלייך לקחת ואיזו משחה למרוח כדי שההחלמה תהיה מהירה, מלאה, ללא סיבוכים ובלי זיהומים. 

מי יכולה לעבור ניתוחי הקטנת חזה

ניתן לעשות ניתוח הקטנת חזה בכל גיל, אך ההמלצה היא מגיל 17 ומעלה לאחר שהשדיים סיימו להתפתח. הניתוח מתאים לנשים שסובלות מכאבי גב, כאבי צוואר, כאבי כתפיים – כאבים שנגרמים בגלל כובד השדיים, נשים עם חריצים קבועים בקווי כתפיות החזייה בשל משקל השדיים, נשים שסובלות מהגבלת תנועה בגלל גודל השדיים, כשיש סימני מתיחה, פטמות שיורדות למטה משום שהחזה לא נתמך. ברוב המקרים תתבקשי להפסיק לעשן מספר שבועות לפני הניתוח. 

לא ניתן לעשות ניתוח הקטנת חזה כשה-BMI גבוה מ-34, במקרים של השמנת יתר ברמה הזו יש צורך לרזות לפני הניתוח. 

הקטנת חזה לאחר הריון, לידה והנקה

הריון, לידה והנקה מביאים איתם שינויים רבים בגוף שלנו והשדיים כמובן שאינם יוצאי דופן. לכן, אם את מתכננת ניתוח הקטנת חזה, יש רופאים שממליצים להמתין חצי שנה לאחר הלידה וההנקה. במקרים מסוימים לא ניתן להניק לאחר הקטנת חזה בשל פגיעה בבלוטות החלב או הסרתן בניתוח. לא ניתן לחזות מראש אם זה יהיה המצב, ועל פי סטטיסטיקות הסיכוי להנקה מוצלחת עומד על כ-50%. מידע מלא בנוגע להריון, לידה, הנקה וניתוח הקטנת חזה יימסר לך במהלך פגישת הייעוץ. 

כמה עולה ניתוח הקטנת חזה?

מחיר ניתוח הקטנת חזה תלוי בכמה גורמים ובראשם שכר המנתח. הקטנת חזה הוא הליך ממושך שנמשך בין שעתיים לארבע שעות, לעיתים גם מעבר לכך, ושכר מנתח מומחה בתחום יכול להגיע גם ל-20 אלף שקלים. לכך יש להוסיף את עלויות חדר הניתוח והחומרים שבהם עושים שימוש בהליך, כך שטווח העלויות לניתוח הקטנת חזה נע בין 20 אלף שקלים ל-35 אלף שקלים. אם מדובר בניתוח הקטנת חזה לצרכים רפואיים, קופת החולים תממן את הניתוח בתנאים מסוימים. אם מדובר בהקטנת חזה לצרכים קוסמטיים, המימון נעשה באופן פרטי. אם יש לך ביטוח משלים בקופת החולים, מכבי שלי, כללית מושלם פלטינום, מאוחדת שיא או לאומית זהב, ייתכן כי תהיה לך זכאות להנחה משמעותית. אם יש לך ביטוח רפואי פרטי, כדאי לבדוק אם תנאי הפוליסה כוללים השתתפות בעלויות ניתוח קוסמטי. 

 

הקטנת חזה - שאלות ותשובות

כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר, מומלץ להמתין עם ניתוח הקטנת חזה עד סיום ההתפתחות המלאה של השדיים – גיל 18. יש מקרים שבהם מאפשרים לנערות בנות 15-16 לעבור את הניתוח, בעיקר כשמדובר בפגיעה משמעותית בחיי השגרה. ככל שהגיל עולה – כך עולים הסיכויים לסיבוכים כתוצאה מניתוח הקטנת חזה. עם זאת, אין הגבלת גיל מקסימלי לביצוע הניתוח. בכל מקרה תתקיים שיחת ייעוץ והמנתח יקבע אם את מתאימה לניתוח או לא.

ניתוח הקטנת חזה הוא הליך שבו המנתח מקטין את נפח השד על ידי הסרת רקמת שד עודפת ועודפי עור. כדי לשמור על צורת החזה, הפטמות ממוקמות מחדש. המנתח גם מעצב את החזה מחדש, מוודא שפרופורציות השדיים נשמרות ביחס לגוף, וניתן לשלב ניתוח הרמת חזה ככל שיש בכך צורך. הניתוח מתבצע בהרדמה כללית והוא נמשך בין שעתיים לארבע שעות.

ניתן להיכנס להריון לאחר ניתוח הקטנת חזה, אך מומלץ להמתין כשנה בין הניתוח להריון. הסיבה לכך היא שינויים הורמונליים שמתרחשים בכל הריון ולא ניתן להימנע מהם. שינויים אלה עלולים לפגום בריפוי החזה ולשנות את תוצאות הניתוח, ולכן כדאי לתכנן את ההריון הבא לפחות שנה לאחר הניתוח. בכל מקרה, המנתח יוכל לייעץ לך בנושא במסגרת שיחת הייעוץ. ברוב המקרים אי אפשר להניק אחרי ניתוח הקטנת חזה.
שילוב של שכר המנתח לזמן הניתוח, עלות חדר הניתוח והחומרים שנעשה בהם שימוש מביא את מחיר ניתוח הקטנת חזה לטווח שבין 20 אלף ל-35 אלף שקלים. במצבים של ניתוח הקטנת חזה לצרכים רפואיים, קופת החולים תממן את הניתוח בתנאים מסוימים. הביטוחים המשלימים של קופות החולים מכבי שלי, כללית מושלם פלטינום, מאוחדת שיא או לאומית זהב עשויים לספק הנחה משמעותית בניתוח לצרכים קוסמטיים. אם יש ברשותך ביטוח פרטי, כדאי לבדוק את תנאי הפוליסה בנוגע לניתוחים קוסמטיים.
שתפ/י את המאמר:
Facebook
Twitter
WhatsApp
מתעניינים בטיפול?

כל מה שצריך זה רק להשאיר לנו כמה פרטים קטנים, כדי שיהיה קל למצוא אותך ולתת לך את המידע המלא הכי מהר שאפשר, ללא כל התחייבות מצידך