סתימה בשן: כל מה שצריך לדעת על שחזור שן

שתפ/י את המאמר:
Facebook
Twitter
WhatsApp
תוכן עניינים

סתימה בשן

סתימה בשן היא הליך שנקרא גם שחזור שיניים, שבמהלכו הרופא ממלא שן פגועה. הפגיעה, ברוב המקרים, נגרמת מעששת והסתימה נעשית כדי למנוע מהשן להמשיך בתהליך הריקבון שבסופו של דבר מוביל לשבירתה ולכאבים אדירים. שן שסובלת מעששת מתחילה להירקב מבפנים בתהליך איטי. במהלך סתימה בשן שנעשית בהרדמה מקומית, הרופא מסיר את החלק הרקוב והשבור בשן, מעצב את מבנה השן הפנימי ומחדיר את חומר המילוי. לאחר מכן רופא השיניים משייף את החומר המיותר בהתאם לצורת השן. טיפול סתימה בשן אורך בממוצע כ-30 דקות לכל שן. סתימה בשן נועדה למקרי עששת קלים יחסית, סדקים בשן, רגישות נקודתית לחום או קור, ולתיקון סתימה שנפלה. במקרים חמורים יותר שבהם אתם סובלים מכאבים עמוקים מאוד שמלווים בחניכיים נפוחות, ייתכן שאתם כבר בשלב של טיפול שורש. חשוב מאוד לא להזניח את השיניים ולהיות במעקב תמידי של רופא השיניים כדי להצליח לזהות צורך בטיפול כבר בשלב הסתימה, הרבה לפני שהמצב מחמיר עד כדי טיפול שורש. 

כל הזמן מזהירים אותנו מעששת, אבל מה זה בכלל?

כל פרסומת למשחת שיניים או מי פה מזהירה אותנו מעששת ואנחנו יודעים לדקלם שאנחנו חייבים להיזהר מעששת. אבל לא הרבה אנשים יודעים מה זה בדיוק, אז הנה ההזדמנות שלנו להסביר. עששת היא מחלה חיידקית שפוגעת בחומר השן ויוצרת בו חורים. החורים הללו הם למעשה ריקבון בשן, ריקבון שהולך ומחמיר עם הזמן. חיידקי העששת מפרקים סוכרים בחלל הפה לחומצה, והחומצה מצליחה לחדור את הסידן שנמצא בשכבת הציפוי של השן, כך נוצרים חורים בשיניים. כשהעששת לא מטופלת, החורים יכולים להגיע עד למוך השן ולגרום לריקבון, שיוביל בסופו של דבר לשבירת השן. לעששת לא מטופלת לוקח זמן רב להגיע לשבירה של השן כתוצאה מהריקבון, אנחנו מדברים על מספר שנים. 

ברוב המקרים העששת מתגלה כשמרגישים כאבים בזמן הנגיסה או רגישויות לחום או לקור בשיניים, אך רופא שיניים יכול לגלות אותה גם בשלב מוקדם יותר, לכן כדאי להגיע לביקורת אצל רופא שיניים אחת לחצי שנה עד שנה. עששת אמנם נפוצה יותר אצל ילדים, אך היא בהחלט קיימת בכל הגילים. 

גנטיקה, הרגלי תזונה, והיגיינת הפה

לעששת יש אלמנט גנטי משמעותי. יש אנשים עם חומר שן שיותר פגיע לחיידקי העששת ויש אנשים שחומר השן שלהם חסין יותר, כך שייתכן ששני אנשים עם אותה שגרת היגיינת פה יומית יהיו במצבים שונים של בריאות השן. אולם יחד עם המועדות הגנטית, יש תפקיד חשוב מאוד לתזונה ולהרגלי ניקיון השיניים. בטח לא נפתיע אתכם אם נספר שתזונה עתירה בחטיפים, ממתקים ופחמימות מותססות תגביר את הסיכון לעששת בשיניים. היגיינת פה לקויה גם היא תגביר את הסיכוי לתקיפה של חיידקי עששת את השיניים. שילוב של אלה, ככל הנראה יבטיח חורים שיצריכו סתימה בשן, אלא אם כן חומר השן שלכם עשוי מהחומר של הצמידים של וונדר וומן. 

סתימה בשן

לכן, כדי להפחית את הסיכון לעששת, מומלץ לצחצח שיניים לאחר כל ארוחה, כן, גם ארוחת הצהריים, ומיד לאחר ארוחת הערב, ולהשתמש בחוט דנטלי באופן קבוע. ובנוסף לאלה, הגבילו את צריכת הממתקים והפחמימות המותססות. הוסיפו לשגרה שלכם ביקור קבוע אצל רופא או רופאת השיניים למעקב שנתי או פעמיים בשנה, כדי להבטיח שאם במקרה יתפתח חור בשיניים, תצליחו לתפוס אותו בשלב מוקדם שקל יותר לטפל בו, והרבה הרבה פחות כואב.  

סוגי חומרי מילוי לסתימה בשן

בעבר היה נהוג להשתמש בחומרים חזקים מאוד לסתימה בשן, אך החומרים האלה, כמו זהב ואמלגם שנראה כמו מתכת כהה, היו בולטים במהלך דיבור או חיוך וכל אחד יכול היה לדעת שעשו לכם סתימה בשן. כיום נעשה שימוש נרחב יותר בחומרים פחות בולטים לעין ויותר יעילים ביצירת קשר חזק אל השן שמונע אפשרות לשחרור הסתימה. 

החומר הרווח ביותר מהסוג הזה נקרא קומפוזיט. לאחר סתימה בשן עם קומפוזיט ועיצוב המילוי, הרופא מקשה את החומר באמצעות אור והוא הופך לעמיד וחזק. בניגוד לחומרים הישנים יותר, שימוש בחומרים החדשים מצריך מיומנות גבוהה ודיוק, ולכן הם גם יקרים יותר. סתימה באמצעות אמלגם תעלה בין 20 שקלים בביטוח משלים מהרובד העליון לבין 400 שקלים במרפאות פרטיות, כשהממוצע לבעלי ביטוח בריאות רגיל הוא באזור ה-180 שקלים לסתימה בודדת. סתימה באמצעות קומפוזיט תעלה בין 20 שקלים בביטוח המשלים ברובד העליון לבין 500 שקלים במרפאות פרטיות, כשמחיר הממוצע לבעלי ביטוח בריאות רגיל הוא 330 שקלים. תמיד כדאי לבדוק כיסוי במרפאות פרטיות אם יש לכם פוליסת ביטוח בריאות פרטית באחת מחברות הביטוח. 

סיכונים וסיבוכים אפשריים בהליך סתימה בשן

סתימה בשן נחשבת להליך פשוט עם מעט מאוד סיכון לסיבוכים. עם זאת, חשוב לדעת לזהות אותם אם הם קורים. ישנם סיכונים כלליים שעלולים לקרות כמו זיהום או דימום. כשהזיהום משמעותי או הדימום נמשך זמן רב לאחר ביצוע הסתימה, יש לגשת לרופא המטפל לטיפול בבעיה. סיבוכים חריפים יותר ונדירים במיוחד הם פגיעה עצבית באזור שעלולה להשפיע על חוש הטעם, ורגישות לחום או קור שיכולה לקרות במקרים שבהם האיטום שנעשה באופן לא מספק. שני המקרים נדירים, במיוחד אם מדובר ברופא מקצועי ומיומן, אך כדאי להכיר אותם. 

התאוששות לאחר סתימה בשן

מיד לאחר סתימה בשן, יש להימנע מאוכל ושתייה למשך כשעתיים, עד שהשפעת ההרדמה מתפוגגת. לאחר מכן, ייתכן שתחושו כאבים קלים שניתן לטפל בהם באמצעות משככי כאבים. ייתכן שאזור הסתימה יהיה נפוח ורגיש מעט למשך מספר ימים לאחר הסתימה. חשוב מאד להקפיד על ניקוי שיניים מדוקדק לאחר סתימה בשן כדי למנוע הישנות של החורים.

סתימה בשן - שאלות ותשובות

בעבר היה נהוג להעדיף סתימה מחומר שנקרא אמלגם, זהו החומר האפור, על פני סתימה לבנה. הסיבה לכך שאמלגם חזק הרבה יותר בהשוואה לסתימות הלבנות. היום החומר שממנו נעשות הסתימות הלבנות שופר באופן משמעותי לעומת העבר, אך הוא יקר יותר. השיקול הוא שלכם בין אסתטיקה לחוזק. למשל, בשיניים קדמיות עדיף סתימה לבנה ובאחוריות אפשר אפורה. את ההחלטה תקבלו ביחד עם רופא השיניים במהלך פגישת האבחון.
התשובה משתנה מאדם לאדם בהתאם למאפיינים אישיים, שמירה על היגיינה לאחר סתימה בשן, וסוג הסתימה. סתימה לבנה יכולה להחזיק מעמד יותר מ-7 שנים, וסתימת אמלגם יכולה להחזיק מעמד אפילו יותר מ-20 שנה. סתימות לבנות עלולות להיות מוכתמות ולשנות צבע, ואז יהיה צורך להחליפן משיקולים אסתטיים.
מחיר סתימה בשן מתחיל ב-20 שקלים במרפאות השיניים של קופות החולים או בהסדרים איתן, רק לבעלי הביטוחים המשלימים ברובד העליון. המחיר יכול להגיע ל-400 עד 500 שקלים לכל סתימה בשן ללא כל ביטוח. אם יש לכם ביטוח רפואי פרטי, בדקו את פרטי הפוליסה בנוגע לכיסוי עלויות במרפאות פרטיות.

מקרה של כאבים חזקים במיוחד יכול לרמוז על צורך בטיפול שורש. לכן, חשוב ללכת לביקורי רופא שיניים באופן קבוע, אחת לחצי שנה עד שנה, כדי לאתר בזמן מקרים קלים שבהם סתימה בשן מספיקה.

שתפ/י את המאמר:
Facebook
Twitter
WhatsApp
מתעניינים בטיפול?

כל מה שצריך זה רק להשאיר לנו כמה פרטים קטנים, כדי שיהיה קל למצוא אותך ולתת לך את המידע המלא הכי מהר שאפשר, ללא כל התחייבות מצידך