ריח רע מהפה: התופעה שאף מסטיק לא מסוגל להעלים

שתפ/י את המאמר:
Facebook
Twitter
WhatsApp
תוכן עניינים

ריח רע מהפה

ריח רע מהפה גורם לחוסר נעימות רבה ועלול להוביל אפילו לבידוד חברתי. למצב הבריאותי הזה קוראים הליטוזיס, ואנשים שסובלים מהליטוזיס מדווחים על קשיים בפיתוח של קשרים חברתיים, מציאת בן או בת זוג, הצלחה בלהחזיק את הקשר, ואפילו קשיים בעבודה. הסיבה היא שאנשים נוטים להתרחק ממי שסובל מריח רע מהפה, פשוט כי זה לא נעים להם, הראש מסתובב ממש באופן בלתי נשלט. הבעיה היא שהסיטואציה כל כך לא נעימה, שאף אחד לא אומר למי שסובל מהליטוזיס שיש להם ריח רע מהפה. לכן, ברוב המקרים אנשים לא מודעים לכך, מה שדוחה את הטיפול. השכיחות של הליטוזיס גבוהה יחסית – כ-25% מהאוכלוסייה סובלים מריח רע מהפה בשלב כזה או אחר. המזל הוא שניתן לטפל בבעיה די בקלות, רק צריך ללכת לרופא שיניים כדי לקבל אבחנה. 

מה זה הליטוזיס?

הליטוזיס היא מצב רפואי שהלוקה בו סובל מריח רע מהפה שעוד לא הומצא המסטיק שמעביר אותו, גם לא צחצוח שיניים. כלומר, לא מדובר בריח רע זמני כמו כשמתעוררים מהשינה או מיד אחרי ארוחה והסיבות להתפתחות המצב הזה מגוונות. הראשית שבהן היא טיפול לקוי בהיגיינת הפה. מי שלא מצחצח שיניים באופן תדיר ייתכן שיפתח הליטוזיס. סיבה נוספת היא יובש בפה, זה מה שגורם למשל לריח רע מהפה לאחר השינה. במהלך הלילה ישנו ייצור מופחת של רוק בחלל הפה, כך שאין מה שמסיר בקטריות ושאריות מזון מאזור חלל הפה שגורמות להיווצרות ריח רע. אך במקרה של הליטוזיס, הריח לא נעלם לאחר צחצוח השיניים. דלקות חניכיים גם הן יכולות להיות מקור לפיתוח הליטוזיס, והן יכולות להיגרם מהיגיינת פה לקויה, ואף מעישון. הליטוזיס לרוב מאובחן אצל רופא שיניים שיכול  למצוא את המקור לריח הרע ולהציע דרכי טיפול. 

לעתים נדירות הסיבות להליטוזיס נעוצות בבעיות בדרכי הנשימה ובדלקות בגרון. דלקות בגרון הן זמניות אך עלולות ליצור מושבות חיידקים בפתח הגרון שמשחררים ריחות רעים לחלל הפה. לרוב הריח יעבור יחד עם הדלקת. מי שסובל מבעיות נשימה כרוניות, עלול לפתח ריח רע עקב הצטברות משקעי נזלת על הלשון בחלקה הפנימי יותר שיכול להוביל לריח רע מהפה. הדרך לטפל בריח רע שנובע מבעיות נשימה הוא טיפול בבעיות הנשימה והפחתת שכיחותם. 

טיפים למניעת ריח רע מהפה – הליטוזיס 

  • ניקיון מדוקדק של השיניים, הלשון וחלל הפה: שימוש קבוע בחוט דנטלי לסילוק שאריות מזון עקשניות, שימוש במי פה, צחצוח קבוע של השיניים והעברת מברשת זעירה בין השיניים בנוסף לחוט הדנטלי יעלה את הסיכוי לריח פה נעים. שאריות מזון ובקטריות המתפרקים בתוך חלל הפה יכולים ליצור ריח רע ולכן הקפדה על היגיינת פה תקינה תעזור למנוע התפתחות הליטוזיס ותפחית מקרי ריח רע מהפה בצורה משמעותית, אם המקור קשור לחלל הפה. 
  • צריכה מוגברת של מים: למים יש תפקיד חשוב בשמירת על חיוניות הגוף במגוון מערכות. מים עוזרים להתמודד עם יובש בפה וייצור מוגבר יותר של רוק. מים גם שוטפים שאריות מזון ובקטריה שעלולות להצטבר בחלל הפה במהלך היום.  
  • הפסקת עישון: כן, אנחנו יודעים, כולם מבינים שהעישון מזיק ויש המון סיבות להפסיק לעשן, אבל זה קשה. למרות זאת, נדגיש גם כאן – צריכת טבק מגרה את חלל הפה והחניכיים ועלולה לגרום להתפתחות דלקות בחלל הפה, שגורמות לריח רע. עישון יכול גם לגרום ליובש בפה, שגם נמנע בין הסיבות להתפתחות של הליטוזיס. 
  • הפחתת צריכת אלכוהול: אלכוהול, כמו עישון, גורם ליובש בחלל הפה. כדי להימנע מאפקט הייבוש, כדאי לשתות מים לאחר צריכת של אלכוהול, אך מומלץ להפחית את הצריכה באופן כללי. 
  • לעיסת מסטיק: מסטיק ללא סוכר לאחר ארוחה עוזר לאזן את רמת החומציות בפה ומעודד יצירת רוק שיוצר ליחוח בחלל הפה ועוזר במניעת יובש שיכול להיות מקור לריח רע מהפה.  
 

טיפול בריח רע מהפה

אם כל הטיפים שנתנו לכם עד עכשיו לא עוזרים, כדאי לגשת לאבחנה אצל רופא שיניים שימצא את המקור להליטוזיס. בשלב ראשוני יתבצע ניקוי יסודי של הלשון, וזה משהו שאנשים נוטים לדלג עליו בשלב צחצוח השיניים. כן, גם את הלשון יש לנקות על בסיס יומי. המבנה המחוספס של הלשון מאפשר הצטברות חיידקים ושאריות מזון בקלות יתרה ופירוקם בחלל הפה מוביל לריח רע. כדי לשמור על תוצאות הניקיון, יש לבצע ניקוי לשון באופן קבוע כחלק משגרת היגיינת הפה. 

ריח רע מהפה

רוב רופאי השיניים ימליצו על הפסקת עישון, ואם אתם מעשנים ייתכן שהרופא ימליץ לנהל יומן אכילה שבאמצעותו ניתן יהיה לבחון אילו מאכלים משפיעים על ריח רע מהפה. כדאי גם לבצע פגישות ביקורת אצל רופא השיניים המטפל וניקוי אצל שיננית אחת לחצי שנה כדי להבטיח היגיינת פה מרבית. 


ריח רע מהפה - שאלות ותשובות

הסיבות העיקריות לריח רע מהפה הן היגיינת פה לקויה, צחצוח שיניים לא סדיר, אי-שילוב צחצוח הלשון בשגרה היומית, יובש בפה, דלקות חניכיים, עישון ושתיית אלכוהול. במקרים נדירים גם בעיות בדרכי הנשימה ודלקות גרון עלולות לגרום לריח רע מהפה.

יש מצבים שבהם ניתן להעביר ריח רע מהפה על ידי צחצוח שיניים כמו למשל לאחר שינה, או מסטיק לאחר ארוחה. אבל המצב הרפואי של ריח רע מהפה, שנקרא בשפה המקצועית הליטוזיס, מצריך אבחנה והתאמת טיפול אצל רופא שיניים. אם חברים מתלוננים על ריח רע מהפה גם אם שגרת ההיגיינה שלך תקינה ואף מסטיק לא מעביר את הריח, זה הזמן לפנות לפגישת ייעוץ ואבחון.

יש לפנות לרופא שיניים עם התמחות בריח רע מהפה. במהלך פגישת האבחון הרופא ימצא את המקור לבעיה ויתאים את הטיפול הנכון עבור כל מטופל ומטופלת באופן אישי.

שתפ/י את המאמר:
Facebook
Twitter
WhatsApp
מתעניינים בטיפול?

כל מה שצריך זה רק להשאיר לנו כמה פרטים קטנים, כדי שיהיה קל למצוא אותך ולתת לך את המידע המלא הכי מהר שאפשר, ללא כל התחייבות מצידך